Hi-Fi pentru audiofili

De ce o fidelitate calitativa si cum este posibila

Acest articol este adresat in special persoanelor care asculta muzica in adevaratul sens al cuvintelor si mai exact audiofililor, pentru a se intelege mai in detaliu acest lucru, articolul prezent explica legatura dintre ascultator si piesa redata. Aceasta legatura are pentru anumite persoane o importanta deosebita si nu pentru faptul ca acestia sunt producatori muzicali sau ingineri de sunet. Suntem inconjurati pretutindeni de fonograme sonore care incanta sau displac mai mult sau mai putin urechea umana, dar de la redarea unei melodii pe un telefon la redarea acesteia pe un sistem super calitativ, pentru toate persoanele exista un coeficient de sadisfactie iar aceasta sadisfactie audibila daca este inteleasa pe deplin de catre ascultator atunci investitiile intr-un sistem de redare mai calitativ sunt justificabile. Daca se intelege diferenta dintre ascultarea sunetelor redate prost si redarea liniaritatii acestora cat mai aproape de original sau ajustandu-se originalul intr-un sens bun, in acest caz diferenta micilor detalii pot fi sau nu o dorinta de investitie materiala cu un grad de satisfactie aparte.

Indiferent de tipul si genul unei fonograme sonore ascultate, acestea se pot reda doar prin intermediul unui emitator de sunete in cele mai multe cazuri acesta fiind difuzorul. Spectrul uman distinge si receptioneaza frecventele cuprinse intre 20hz la 20khz cu mici plusuri sau minusuri in functie de urechea  ascultatoare iar mediul de redare si amplitudinea acestora fac si ele diferenta. Un sistem complex de redare care este cat mai bine ehilibrat si adaptat acestui spectru de frecvente, va transpune cat mai eficient pentru urechea umana echilibrul sunetelor unei auditii calitative. Precizia emiterii vibratiilor sonore si perceptia umana a acestora are foarte multi factori. Plecand de la un model tipic de auditie a unor difuzoare plasate oriunde intr-o incapere sau spatiu liber, la cel mai inalt standard de calcul matematic al difuzoarelor plasate si echilibrate la cel mai mic amanunt, putem spune ca in acest segment sunt inclusi o multime de parametrii care au ca si scop ajustarea cat mai precisa si calitativa pentru majoritatea urechilor umane. In functie de dotarile si calitatea echipamentelor audio, setarile unui amplificator pot fi bune sau nefolositoare.

Pentru difuzarea nu doar a materialelor audio ci si video, din experienta proprie si testat in proportie de 90%, o calitate aparte si recomandabila oricarui audiofil este urmatorul sistem audio care il voi descrie pe componente scotand in evidenta doar principalele aspecte care au o conotatie importanta sau un impact major asupra ascultatorului:

Subwoofer: Yamaha NS-SW30

Cunoscutele frecvente care impun puterea intr-o melodie, doar simtibile mai mult dar care fac diferenta calitativa intr-un mixaj echilibrat. Subwoofer-ul din imagine este dotat cu un difuzor de 25cm (10″) capabil cu incinta proprie sa emita 250W. Multitudinea de conexiuni care este un plus sau nu pentru cumparator, daca se vrea a fi conectat direct cu boxele frontale sau prin intrare stereo, acest lucru este posibil iar electronica acestuia are grija ca fidelitatea sa fie pe asteptarile dorite. O functie foarte utila care se poate intrebuinta in doua moduri este „Auto Standby” cu un consum de maxim 0.3W oprit, subwoofer-ul este pornit automat cand sesiseaza un semnal mai mare decat pragul unui switch setat pe low sau high fara a mai fi nevoie a fi pornit manual de la butonul frontal. Al doilea mod mai eficient care porneste subwoofer-ul este semnalul de trigger care nu are relevanta cu intrarea amplificatorului. In functie de incapere, semnal si amplasarea acestuia, controlul de crossfader este ajustabil de la 40Hz la 140Hz in doua tonalitati de amplificare setabile la „Movie sau Music”. Ceea ce-l face si mai calitativ este tehnologia „Advance YST II” (Yamaha Active Servo Technology II), dezvoltata de Yamaha avand efectul de a impinge conul difuzorului într-o mișcare mai liniară rezultând un control mai strict si un finisaj fara pocnituri chiar si la un nivel ridiacat al volumului, mai mult daca exista un rezultat pozitiv la intoarcerea fazei (deplasarea difuzorului in spate la redarea semnalului) atunci cand se foloseste o intrare necalitativa incerta pozitiv de la emitator sau chiar este mai eficient outputul setat negativ, acest subwoofer detine un switch de „Normal sau Reverse„. Calitativ acest subwoofer impreuna cu alte boxe echilibreaza perfect auditia dorita deoarece dispune de un setup complex de preferinte.

Sistemul de boxe compus din:

  • 2 boxe frontale Magnat Supreme 2002
  • 1 Centru Magnat Supreme 252
  • 2 Surround Magnat Supreme 202

O importanta deosebita este alegerea boxelor cu atat mai mult cu cat se vrea un sistem format din mai multe bucati. Pentru ca sunetul sa fie cat mai detaliat si placut auzului provenind din toate colturile camerei, redarea acestuia trebuie sa fie clara si echilibrata iar pentru acest lucru voi face referire mai intai la capabilitatea frecventelor care sunt redate de difuzoare. Aceste boxe de la Magnat se mandresc cu plaja de redare de la 34Hz la 40000Hz cu exceptie cele frontale care coboara pana la 18Hz, intr-adevar insesizabil ce exista peste si sub limita audibila dar cu cat mai mult cu atat mai usor de redat ceea ce este normal si nu numai. Cat despre putere este de inteles faptul ca intodeauna se alege ceva mai mare decat amplificatorul pentru a nu fi decalibrate sau chiar arse, aspect valabil in principal doar pentru cele care sunt drivere. Intr-un sistem audio 5.1  distributia ca si putere dar si ca frecvente este impartita in 3.

  1. Front – Tot spectrul de frecvente redabil si putere maxima din continutul audio, sunt boxele care in compozitiile muzicale conduc volumul maxim. Daca sunt folosite in profil „Large” (setare in majoritatea amplificatoarelor sau placilor de sunet – frecvente de bass si putere extinsa, de obicei cand nu exista subwoofer sau este setat pe disable) trebuie sa fie capabile sa emita chiar si la un volum ridicat frecventele joase fara distorsiuni. Fiind boxe de 225W RMS si avand doua difuzoare de bass, acestea pot fi cu usurinta folosite si in locul subwoofer-ului. Sensibilitate de 93db (puterea maxima audibila masurata la 1 metru distanta fata de difuzoare cu standardul de 2,83V ca si intrare) conteaza a fi cat mai mare pentru a fi cat mai receptive la semnalul sonor provenit din amplificator. Singurele care detin 3 spectre de frecvente separate, un aspect important in dinamica sunetelor.
  2. Surround – In general folosite pentru a scoate in evidenta efectele, imbunatatesc acusticitatea incaperii si ajuta la mentinerea amplitudinii frontului, in materiale video codate 5.1 au rolul redarii sunetelor din spate. La fel se pot folosi ca si „Large” pentru o dinamica cat mai mare (nefiind de cele mai multe ori conditionate de subwoofer daca este activ sau nu). Puterea acestora fiind aleasa de obicei la limita amplificatorului deoarece nici acesta nu impulsoneaza in egala putere boxele surround ca si cele frontale. 100W RMS si sensibilitate mai mica la 91db.
  3. Centru – Boxa destinata in priincipal vocilor, in muzica daca este reglata la un volum simtitor intre boxele frontale creaza in anumite cazuri fidelitate stereofonica. Avand cea mai mica putere de 75W RMS la fel si aceasta se poate seta pe „Large”, dar din experienta consider ca este util a fi lasata pe „Small” deoarece la volum ridicat este exploatata de frecventele joase care vor conduce la decalibrari. La fel ca si pentru surround amplificatoarele si materialele codate in multi channel, pe aceasta boxa sunt expuse puteri si mai mici decat in cazul celor surround. Sensibilitate de 90db si la fel ca si cele din spate boxa centrala dispune de 2 spectre de frecventa.

Ca si aspecte generale detin certificare THX, (sistem de asigurare al calitatii – sigla care atesta redarea unui material audio in acelasi fel in care a fost propus a fi ascultat de producatorul materialului) fidelitatea la un volum redus este simtibila, se pastreaza iar discrepantele amplitudini sunt mari, libere a fi redate la fel cum a fost conceput si materialul sonor. Beneficiaza de plaja de impedanta cuprinsa intre 4ohm si 8ohmi ceea ce ofera diversitate amplificatoarelor. Carcasa dim MDF care ajuta la o rezonanta scazuta. Filtre cu crossover la 3500Hz cu corectie de faza. Posibilitate de a fi montate pe spik-uri (piciore conice din metal pentru atenuarea vibratiilor). Toate aceste detalii de cele mai multe ori nu se iau in considerare si intr-adevar se plateste pentru ele dar insumate si pe termen lung fac diferente majore.

Receiver: Yamaha RX-A1040

Cea mai importanta componenta din cadrul unui sistem audio este cea de amplificare. Structurata din mai multe puncte de vedere am sa scot in evidenta detaliile necesare si mai putin necesare care fac diferenta dintre un receiver bun si un amplificator sau receiver foarte ieftin.

Un brand calitativ si cu experienta indelungata in domeniu incearca sa fie cat mai exact pe cerintele cumparatorului acesta fiind de cele mai multe ori dezamagit de banii cheltuiti pe un sistem scump in comparatie cu unul ieftin. Acest lucru se intampla cand beneficiile platite nu sunt intelese indeajuns de bine. Intr-o mica masura ascultatorul trebuie sa faca diferenta intre un setup necalitativ si un setup bun inainte de achizitia unui sistem audio. Iesirea in boxe a acestui amplificator reflecta urmatorii parametrii de care ar trebui sa se tina cont.

A. Surse de redare/amplificare si conexiuni

  • Prin conexiune analogica

4 intrari stereo RCA sau 1 multi-channel RCA pana la 7.1, foarte utila cand se vrea a se face setup din calculator sau mixer. Phono  (intrare directa de la dozele de pick-up). 7 intrari video din care 3 component. Cate o intrare de antena pentru frecventele radio in benzile FM si AM.

  • Prin conexiune digitala

3 RCA coaxiale, 3 porturi optice, 8 intrari audio video HDMI din care unul frontal pentru accesul direct cu MHL la 5V/1A (Mobile High-Definition Link).

  • Intrari de date si streaming

Cele mai utile conexiuni sunt cele de internet, wireless sau prin cablu UTP deoarece exista posibilitatea redarii de materiale audio-video de pe reteaua locala, de pe servere cum ar fi Napster, Spotify, Juke, radiouri digitale clasificate pe genurile muzicale, Air-Play prin Android, iPhone, iPod, iPad. O conexiune USB frontala pentru diferite device-uri protabile. 1 R232 pentru programare/debug firmware sau setup cu display-uri conventionale touch screen. Cu ajutorul conexiunii la internet receiver-ul se poate manipula din browser sau direct printr-o aplicatie dedicata pe telefoane.

B. Iesiri semnale si conexiuni

3 iesiri video analogice din care una component, 3 iesiri audio analogice din care una multi channel pana la 7.2, 1 iesire optica, 2 audio/video HDMI din care unul dispune de ARC (control automat cu o singura telecomanda, de regula cea de la televizor), 1 USB pentru alimentari device-uri 5V/05A, 2 porturi pentru semnale de trigger, In/Out pentru adaugarea mai mutor receptori de telecomanda, 1 iseire casti.

C. Amplificarea boxelor

In afara semnalelor de subwoofer se pot monta pana la 9 boxe fiecare pentru o putere de 110W/8ohmi sau 170W/4ohmi. Posibilitati multiple de setup cum ar fi:

  • 2-4-5-7.1-2 pentru o incapere si 2.0 pentru o a doua incapere
  • 2-4-5-7.1-2 cu dubla amplificare in boxele de front
  • 2-4-5-7.1-2 cu inca doua boxe extra (sistem surround cu deplasarea sunetului pe verticala)

D. Setari si parametrii

Am sa detaliez din meniul principal doar partea de setup al sunetului, urmand ca la „Functii si tehnologii” sa fac doar referire la restul optiunilor. Pentru calibrarea boxelor exista doua optiuni „Automat” prin microfon de calibrare si „Manual„. In primul rand daca se face o calibrare automata, parametrii calibrarii se regasesc in setup-ul manual deja salvati, este nevoie doar de mici ajustari sau deloc. Cum am vorbit deja despre „Small si Large” in acest meniu se pot salva pana la 2 „Pattern-uri” fiecare cu optiuni diferite pentru fiecare grup de boxe, util daca nu se vrea salvarea calibrarii automate inainte de modificarile manuale. In submeniul „Configuration” grupele de boxe se pot seta individual la: Small, Large, None, pentru surround back se poate alege si o boxa activa din doua, subwoofer-ul are in plus si optiunea de reverse, tot aici se poate alege si layout-ul boxelor, setup de crossover pentru bass de la 40Hz la 200Hz. Distanta boxelor fata de punctul de ascultare se poate seta manual pentru fiecare boxa sau prin calibrarea automata se pot alege multiple puncte de ascultare iar distantele vor fi calculate matematic in asa fel incat sa nu existe diferente intre punctele de calibrare din incapere. Nivelul fiecarei boxe la fel este setabil individual sau ajustabil ulterior dupa calibrare pentru fiecare boxa. Egalizatorul are 3 presetari nemodificabile salvate automat de catre calibrarea cu microfonul (Flat – toate boxele la fel, Front – toate boxele la fel ca si frontul, Natural – fidelitate maxima pentru fiecare boxa). O presetare manuala unde se pot modifica tonalitatile pentru fiecare boxa in 7 benzi de frecvente editabile, la fel aici avem posibilitatea de copiere a setului de frecvente in doua subpresetari. Tot in cadrul egalizatorului mai exista si presetarea „Through”, utila cand se vrea ca intrarea sa nu fie modificata tonal de catre egalizator. In modul manual mai exista si testarea individuala a boxelor prin intermediul unui semnal de noise care este emis pe rand fiecarei boxe active, acest lucru fiind util cand nu se redau semnale speciale de testare.

Submeniul „Sound” detine parametrii de sincronizare a vocii cu materialul video redat, foarte util daca se radau filme din PC care au probleme de delay la decodare, „Dynamic Range” cu 3 optiuni de micsorare a intervalului de amplitudine (util pentru filmele care au efectele foarte puternice iar doar vocea prea scazuta), „Max Volume” (pentru a se limita volumul maxim de iesire catre boxe), „Initial Volume” (pragul ajustabil pentru pornirea receiver-ului). In afara de acestea tot in submeniul „Sound” mai sunt si parametrii de: „Pure Direct, Adaptive DSP, Cinema DSP 3D Mode, Extended Surround” cu diferite optiuni utile doar in anumite conditii.

Deoarece sunt disponibile 9 iesiri de boxe, submeniul de „Multi Zone” este util a se configura cand se vrea ascultarea a doua intrari diferite in doua incaperi diferite sau prin functia „Party Mode” care amplifica 9 boxe distribuite in diferite incaperi si mai mult receiverul prin aceasta functie are iesiri de semnale pentru inserierea mai multor amplificatoare.

E. Functii si tehnologii

  • Audio

Pentru fiecare intrare care are prevazuta o cifra sau litera aditionala langa conectori, acestea se pot asigna cu diferite intrari audio-video, foarte utile cand se vrea spre exemplu semnalul optic de la intrarea audio 1 asignata la intrarea video/audio 2. Un meniu de informatii tabelare care arata semnalele de intrare si iesirile in acel moment plus informatii generale de setup cum ar fi: IP-uri, semnale video, preferintele actuale de ascultare, setari de system. Compatibilitate de decodare cu urmatoarele standarde: Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio, DTS Express, DTS 96/24, DTS-ES Matrix 6.1, DTS-ES Discrete 6.1, DTS Digital Surround. Encodare din semnale stereo in: Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic II Music/Movie/Game, Dolby Pro Logic IIX Music/Movie/Game, DTS Neo 6 Music/Cinema. Posibilitate de folosire doar ca si amplificare prin optiunea „Pure Direct” (anuleaza intern toate setarile si circuitele suplimentare incluzand redarea video si afisajul de pe display). Tot pe partea audio mai este disponibil si un meniu de acces rapid al unor parametrii generali cum ar fi: Bass, Treble, Optiunile de calibrare automata, Dialogurile, Subwoofer si bass, Enhancer (compresarea semnalului), tipul intrari si volumul acesteia.

  • Video

Foarte important daca se detine unul sau mai multe televizoare 4K, iesirea receiverului se poate seta la scalarea rezolutiei de la full HD sau mai inferioare. Optiuni de control automat prin HDMI (ARC). Dimmer pentru display-ul receiveru-lui, mesaje aditionale intuitive cand se modifica parametrii, wallpaper-e pentru imaginea afisata pe monitoare/televizoare, 8 limbi internationale pentru intregul meniu. Afisaj cu programul DSP sau cu informatile semnalului cat si modul de encodare/decodare al acestuia.

  • Personalizare

Un meniu care imbina diferite functii si parametrii audio/video in 12 scene (pachete de setari), fiecare scena personalizabila de la numele si pictograma acesteia pana la tipul de frecvente ales pentru fiecare boxa in parte. Un mod mult mai usor de schimbare instantanee a multiplelor setari si parametrii. Pentru fiecare intrare sau scena sunt disponibile a fi personalizate 20 de programe de simulare de diferite cadre de sonorizare si acusticitate.

  • Functii generale

Incep prin a fece referire mai intai la meniul ECO care atenueaza considerabil consumul electric (afecteaza si puterea de iesire) optiunile de „Auto Power Standby” care opreste receiverul dupa 2,4,8 sau 12 ore daca nu se efectueaza nici o modificare asupra acesteia sau selectat la 20 de minute si daca nu exista nici un semnal pe intrarea selectata receiverul va trece in standby. Parametrii de internet care sunt modificabili in functie de tipul de conexiune ales „Wired, Wi-Fi, Wi-Fi Direct”. Setarile de trigger pentru diferite device-uri si activitatea portului USB de alimentare a device-urilor. O functie utila de blocare a schimbarilor accidentale de parametrii. Toate functiile principale si intrarile sau scenele parametrizate sunt accesibile printr-un singur buton de pe telecomanda, aceasta continand un dublu control al echipamentelor audio/video, prin introducerea seriei echipamentului. Acesta poate fi controlat ulterior direct cu aceasta telecomanda. Meniul de sistem care este accesibil doar la pornirea receiver-ului printr-o combinatie de butoane din partea frontala a acestuia, pune la dispozitie functii cum ar fi: impedanta boxelor, senzorul telecomenzii, ID-urile telecomenzilor, optiuni zonale de radio, formatele de afisaj pe televizoare, verificarile de semnale video la capatul iesirilor din receiver, crearea de back-up si incarcarea parametrilor pe suportul de memorie, restabilirea parametrilor la starea initiala din fabrica, optiunile de update de firmware, informatii versiuni software.

Caracteristicile si dotarile acestui receiver fac referire de fapt la un ansamblu compex de setup pentru aproape orice mod de intrebuintare dorit de utilizator. Din pacate din punct de vedere al beneficiilor de reglare al sunetului pentru un impatimit al claritatii si fidelitatii sunetului cand se doreste un asemenea kit de parametrii atunci va plati si pentru functiile care nu sunt neaparat benefice sau folositoare candva. Am descris acest sistem Yamaha deoarece detin ca si monitoare de studio tot Yamaha si fiind primele achizitii de la acest producator am fost extrem de surprins de calitatea atat a scopului pentru care au fost destinate cat si pentru modul de constructie durabila si design impunator. Ca si concluzie finala daca s-a citit tot pana in acest punct, un lucru este foarte adevarat, fidelitatea si calitatea sunetului sau imbunatatirea acestuia vine prin complexitatea dotarilor electronice din prezent in echipamentele audio iar daca acest lucru se doreste a fi la extrem atunci exista si beneficiul comoditatii de operare care vine in acelasi timp deseori odata cu pretul platit pentru calitatea audio.

Impactul pozitiv si justificarea banilor se face atunci cand asculatorul este pe deplin multumit si satisfacut de ascultarea redata prin folosirea acestor functii.

 


Leave your Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *